onsdag 28 november 2012

Å hjälp, vart ska jag flytta?

 

1995 gick Jimmie Åkesson med i Sverige demokraterna. Han var 16 år.
Han tyckte att partiet hade "en sund ansats." På den tiden var partiet mycket mer öppet med vad det stod för, utbrutet ur Bevara Sverige svenskt och man demonstrerade under slagord som "Ut med packet!"
När jag ser å hör Jimmie Åkesson nu för tiden, bland annat hos Hübinette, så funderar jag på om han tror att vi tror på vad han säger? Om det är meningen att vi ska TRO att han är så där rumsren å korrekt eller om han njuter lite, likt en boxare, att bara ducka å glida undan och att han ler i mjugg åt att journalister inte kommer åt honom. Inte kan "bevisa" att han är rasist.

Jimmie Åkesson vägrar att svara på om Zlatan Ibrahimovic är svensk.
Att vara född i Sverige och ha en stark tillhörighet till Rosengård räcker inte per automatik i Sverigedemokrater.
Svenskar är bra på att stå i kö. Sätta sej på tomt säte i bussen. Ha bonader på väggen och betala tillbaka 5 kronor om man har lånat det av en kollega. Svenskar har matlådor med sej till jobbet och tänker på en björk om någon säger ordet "träd."
Åkesson tycker helt enkelt att "sociala koder" håller ihop ett samhälle.

Här blir jag lite nervös för jag gillar varken köer el har med mej matlådor och jag glömmer ständigt av småskulder.
Jag identifierar mej mer med Zlatan Ibrahimovic än Jimmie Åkesson.
Är jag verkligen svensk då?
Vad tycker du håller ihop ett samhälle?
För mej håller man ihop ett samhälle genom arbete. Att folk arbetar, betalar skatt, integreras.
Genom att minska klasskillnaderna.
Brott och utanförskap har alltid varit högre bland de fattiga.
För mej håller man ihop ett samhälle genom nyfikenhet. Genom möten.
Den man känner, den förstår man.
"Adnan på pizzerian, han är schysst" lixom.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Ja man håller väl ihop ett samhälle genom att minska samhällsklyftor och ge människor samma gemensamma rättigheter. Inga vi och dom. Sen tycker jag gott att vi kan värna om våra svenska traditioner precis som de människor som flyttar hit får värna om sina egna även om de bytt land.

    Så en fråga....

    Jag har ju förstått det så att du i allmänhet brinner för att utjämna orättvisor, att vi ska ha en jämlik syn på människor/att vi ska vara lika mkt värda....men jag är nyfiken på vad det är som gör att du är extra intresserad...blir mer upprörd vad gäller invandrarfrågor/rasism än andra jämlikhetsfrågor i samhället. Ja bara nyfiken!/Kram Millan

    SvaraRadera
  2. Åh Millan, vilket inlägg hon kommer (kan) skriva nu!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare