måndag 22 oktober 2012

Jag är inte rasist men...

 

Saker som "jag-är-inte-rasist-men-personer" älskar att säga.

Jag är inte rasist men...

♥... Jag tycker det är förjävligt när man inte får sjunga svenska nationalsången på skolavslutningar.
Var någonstans är det förbjudet? Vilka har bestämt det? Vilka har blivit trampade på tårna?
Anledningen att man på de flesta skolor inte sjunger nationalsången är att skolavslutningar inte är platsen för detta. På skolavslutningar sjungs sommarsånger.

♥... För mej är blatte el svartskalle inte fult menat
Nähä, men det är det för de flesta mörkhyade människor som är födda någon annanstans och som tilldelas detta öknamn. Det är inte upp till dej inom majoriteten att avgöra vad utsatta grupper känner sej kränkta av.

♥... Det är ju inte precis dom som behöver det som kommer hit.
Vad vet du om det? I många fall har hela släkten salat för att några skall kunna fly.
Människor har sålt av allt de äger och har. Å för övrigt drabbar krig, förföljelser och tortyr även människor som en gång hört till en medelklass.

♥... De kallar svenska tjejer för horor.
Det gör svenskar med. Vem som än säger det gör fel.

♥ ...De begår brott här
Det stora flertalet invandrare begår inte alls brott. De är laglydiga och de blir aldrig i hela sitt liv åtalade för något brott.
Granskar man de svenska partierna hittar man förövrigt en tung överrepresentation av kriminalitet och domar hos Sverige demokraterna.

♥ ...Svenska barn är faktiskt oxå fattiga.
Tyvärr, så är det. Men alla barn som bor i Sverige, permanent eller för asylgranskning har rätt till trygghet och en viss ekonomisk standard.

♥ ...Pensionärerna, de som byggde Sverige, tvingas äta kattmat.
Låt mej tvivla. Kattmat är för övrigt rätt dyrt så då vore det väl smartare att äta andra konserver.
Å igen, vi skall inte ställa behövande grupper mot varandra.

♥ ...Jag äger negerboll för det har det hetat sedan jag var liten
Jaha, men sluta med det nu då när det sårar folk. Dumfan.

♥ ...Neger betyder faktiskt svart
Sant. Men det är oxå starkt förknippat med ordet nigger som användes av vita översåtar mot slavarna.
Det ligger ett förakt och en överlägsenhet i ordets nuvarande betydelse.

♥ ...Vi hjälper människor bättre på plats, varför skall alla komma hit.
Okej, och hur skall vi göra det? Vilka skall göra det? Befinna sej på jordens farligaste platser och beskydda människor undan död och tortyr?

♥ ...Muslimer har en förjävla kvinnosyn. De slår sina fruar.
En del muslimer gör det. En del svenskar gör det oxå.
Samtliga är patetiska ursäkter till män.

♥... De tar våra jobb
De hjälper oss och arbetar ofta inom områden svenskar inte vill ha.
Genom att arbeta integreras de och betalar skatt till samhället.
Vi sägs ha världens bäst utbildade taxichaufförer i det här landet. Civilingenjörer, ekonomer, läkare som kör taxi. Tragiskt.

♥... De vill inte arbeta
Bestäm er, nyss snodde de ju våra jobb.
Sanningen är att arbetsmarknaden är fördomsfull och till och med rasistisk. Du kan ha aldrig så goda betyg och vara skicklig som satan, söka hundratals jobb men aldrig bli kallad för att ditt namn klingar "utländskt."

♥... De kommer hit för att de har hört om alla våra bidrag
Men eller hur?! Detta måste vara det dummaste ever.
Gå till dej själv. Skulle du lämna ditt land, ditt hus, dina saker, dina vänner, din släkt, din kultur, ditt språk för att leva på existensminimum på andra sidan jordklotet?

♥... De vill inte beblanda sej med oss svenskar
Å hur mycket beblandar du dej? Hur många nära vänner från andra kulturer har du?
Att flytta till en småstad från en storstad och komma in i gemenskapen tog för mej som svensk lång tid.

♥... Man får inte vifta med en svensk flagga längre utan att betraktas som rasist
Till viss del ligger det något i det. Men jag har aldrig hört någon med utländsk härkomst klaga.
Vi behöver ta tillbaka symbolerna från Sd.

♥... Invandrare får all hjälp, svenskar får ingen
Skitsnack. Lagen säger lika för alla. För övrigt känner jag massor av svenskar som levt på bidrag halva sina liv. Som kostat staten miljoner.

♥... De har minsann råd o köra runt i sina jävla BMW och Merceders
De kanske prioriterar annorlunda än du?  Bor trångt, jobbar 24/7 för att de vill ha en ny och fin bil.

♥... De sitter å hänger på cafén hela dagarna med sina landsmän
Om du själv var arbetslös i ett främmande land å kanske inte kunde språket och svenskar brukade hålla till på ett café du kände till... vart skulle du själv ta vägen då?

♥... De snackar sitt eget språk på bussen så vi andra inte ska förstå
Läs svaret på punkten ovan.

Puss/ Asta

10 kommentarer:

  1. Otroligt bra inlägg! Klockrent!
    Det där sista med bilarna för saken är den att i familjerna/släkten så är det yttre viktigare än det man har hemma. Man gör storkok och bryr sig sällan om möbler på samma vis som svenskar. Släkten samlar sina pengar tillsammans och då är det viktigaste med bilen. Plus det du skriver om att bo trångt, men även att man jobbar hela tiden osv.
    Det där med café är för att hemmet är kvinnorna och barnens domäner. Man bjuder inte hem andra män på det viset, med respekt för sin fru. Inte alltid, men många gånger är det så.
    Det här är mina erfarenheter och inte skrivet i sten, men mycket är ju självklarheter om man bara tänker efter. :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det mkt som är logiskt.
      Det mesta...
      En del utifrån kultur, en hel del rent mänskligt.
      Det mesta är bara att gå till sej själv.
      Som jag skrev en gång ang att "ta seden dit man kommer"
      Så det skulle alla dessa gaphalsar göra om de var tvungna att fly till ett land med en annan religion och kultur? Really?
      Könsstympa sina barn, gifta bort dem som 12 åringar, acceptera att de fick stryk i skolan osv.
      Nej... Inte det.
      Men då gäller alltså bara "seden dit man kommer" andra. De som kommer hit.
      Kram

      Radera
  2. Har du kommit på punkterna själv, eller hittat någonstans? Hälsningar Magdalena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magdalena, självklart har jag "kommit på det" själv, annars hade jag hänvisat. Detta är toppen av köksbordsrasistiskt flosker som jag stör mej på.
      Hiss eller diss tycker du?
      Kram Asta

      Radera
  3. Jepp, klockrent! Jag tror jag ska sno det här av dig och ha som argument när jag hamnar i de här diskussionerna på jobbet. får jag det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men självklart Freja, vad glad jag blir. Tack! Kram

      Radera
  4. Halloj, Ja vissa har jag förstås hört. Men tycker sällan jag hör folk säga dessa saker. Och det är ju bra. Om jag hör något rasistiskt uttalande känns det mest fel. Men här hemma för vi säga negerbollar när vi bakar....det får inte bli löjligt. För mig är neger inte samma som något nedlåtande. Ska man säga mörkhyad. Alla duktiga mörkhyade spelare i allsvenskan, kallas de,negrer tro? Svarting, svartskalle låter nedsättande. Jag är inte rasist.....<3 <3 kram. Magdalena

    SvaraRadera
  5. Magdalena... nu diskuterar jag med dej. Inte bråkar. Okej? :)
    Nu är du ju där "vi säger negerbollar när vi bakar... det får inte bli löjligt"
    Och "för mej är inte neger något nedlåtande."
    Varför blir det löjligt av att säga chokladboll? Det är ju det kakan består av... kakao. Å "för dej..." men nu är ju inte du svart. Många svarta människor blir sårade/ kränkta av det epitetet så varför inte bara låta bli?
    Det är väl inget svårt att säga mörkhyad/ svart eller chokladboll???!!!
    Den stora och outsatta massan har inte mandat att säga att den utsatta minoriteten med en historia av segregation å övergrepp inte ska ta illa vid sej.
    Eller hur?!

    SvaraRadera
  6. Ok, Det är inte så att jag lär ut att säga negerboll....jag kan säga choklaboll och säger säkert det om jag beställer på cafe. Varför jag säger negerboll om något som är av kakao, tja...det gjorde vi när jag växte upp, av vana antagligen. Vad jag vet är mina föräldrar inga rasister! Jag vill säga att för mej är neger inget ord med negativ laddning. Varför skulle det vara det. Jag bryr mej inte om om någon är svart eller vithyad. Om du kallar detta med negerboll för vardagsrasism är det upp till dej. Jag håller inte med......för mej är det ändå personlighet och sätt att vara som är viktigast. Håller alltså inte med dej fullt ut. / Magdalena

    SvaraRadera
  7. Otroligt bra skrivet och glädjande läsning. Ibland när jag hör vuxna människor försvara sin rätt att säga negerboll och svarting vill jag bara gå och skjuta mig själv.
    Du var ett litet guldkorn i sophögen internet :)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare