onsdag 5 september 2012

Om hår, valpar och dagens hiss

 

God morgon mina vänner!

Med tanke på att jag fortfarande var vaken klockan halv två så klev jag upp tidigt idag.
Halv sju vaknade jag av att mannen som vanligt rotade runt i kyl å frys och sen svärande letade efter sin högra sko.
Puts väck.
Efter en stund klev jag upp för att hjälpa honom att leta, men jag hade inte större tur jag.
Nån liten man i detta hus stjäl skor och gömmer dem otäckt bra.
Det fick bli finskor till jobbet för mannens del.
"När jag ändå var uppe" hängde jag upp en maskin tvätt, laddade en ny, släppte ut hundarna, satte på kaffe och moffade i mej en bukarestbakelse som stod i kylen.
Så mycket för den måndagen och nystarten mina vänner...

Ja livet har verkligen förändrats här sedan lille herr Gottfrid flyttade in.
Jag skrattade åt Märta när hon yrvaken satt och klippte med ögonen medan Gottfrid bjöd in till bus och bet henne där han kom åt.
Hon är så tålmodig min lilla tant.
Han biter henne i örat, hon drar sej ur, han biter henne i halsskinnet, hon drar sej ur, han biter henne i benet, hon skakar av honom. Å suckade tungt. Puttade ner honom och tvättade honom på magen.
Så mycket för vissa hundägares förespråkande av hårda metoder. Hundar har ofta ett enormt tålamod med valpar.
Hon trycker numera i princip aldrig ner honom i stövelskaften, morrar bara om hon har ben som han försöker ta och ändå beundrar han och ser upp till henne nåt hejdlöst.
Men även om både jag o Märta kan drömma oss tillbaka till tiden innan Gottfrid kom med lugna sovmorgnar till klockan var både 11 och halv tolv så tror jag inte vi skulle vilja byta tillbaka.
Världens sötaste pojk är han ju.

Nåt helt annat. Tittade på bilden jag hade på mej i förrförra inlägget.
Det är taget för drygt ett år sedan. I början av augusti på Landvetter flygplats på väg till Rhodos.
Så snygg jag var i håret där!
Nu är det ett halvår sedan jag var hos frisören.
Jag "sparar", har ju en frisyr som är asymetrisk, lång på ena sidan och kort på andra.
Jag har trivts jättebra i den frissan och alltid fått mkt komplimanger för den, men allting kräver då och då förnyelse.
Nu har jag lixom gjort det på ett tag. Förstår mej inte på människor som orkar ha precis samma frisyr år in och år ut. Fast för all del, man KAN begå större synder...
Den korta delen skall alltså växa ut lite så jag kan kapa det jämnlångt.
Problemet är bara att jag gillar min långa del bäst och det lär ta ett tag innan allt har hamnat på den nivån.
Måste uppsöka min söta frisör en dag snart.
Satte i alla fall i lite ny (ny å ny, samma som alltid) färg i håret igår kväll. Hade en rejäl fet grå utväxt som var si så där snygg och fick mej att känna mej som 70+.

Förresten fick vi igår veta att Agria ersätter  utdragning av 2 (av 3) tänder. Varför försäkringen inte tog nr 3 vet jag inte. Veterinären trodde ju inte det och maken fick stå på sej och be att de ändå kontaktade försäkringsbolaget.
Jag har haft Märta försäkrad där hela hennes liv men det är bara nu i sommar som vi nyttjat försäkringen två gånger. Hon har bara haft småkrämpor innan.
Är hur som helst supernöjd med Agria och kan varmt rekommendera dom.
Uppfödarna till Gottfrid kör If till sina hundar och därför blev det så att vi tecknade hans försäkring där men det vet i fan om vi inte ska byta?!
Hur som helst, kvinnlig logik är ju inte att jag har fått ersättning för en del av pengarna jag la ut.
Nej, kvinnlig logik är att jag plötsligt FÅTT pengar... och vad ska jag göra för kul med dom?! :)

Jag har två arbetsdagar kvar. Två. Sen är jag leeeeeedig.
Det ska bli underbart!

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Det är tre år sedan jag var till frisören. Då hade jag en kort uppklippt - och snygg!- page. Sedan dess har har sett ut som ett troll. Kanske lite för att jag är trollklippt av min man, haha. Nämen, efter senaste snaggningen känner jag att jag också behöver en frisyr. Sånt ska man unna sig. Benny klipper sig på drop in för 160 kr. De har även damklippning för ynka 200. Vad väntar man på liksom?
    Och valplivet...Tja. Jag sa efter första att jag aldrig mer skulle ha valp. Ha ha. Nä, de är för goa.
    Kram /Nettan

    SvaraRadera
  2. Jag har haft Agria till mina djur i 20 års tid. Har aldrig krånglat. Hittintills. Om du ska byta bolag så kolla om doldafel försäkringen gäller då och karenstider och sånt. Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, gud... när var jag till frisören sist??? :-0

    SvaraRadera
  4. Vi har Agria har inte behövt använda den än.. peppar peppar... (du skall bara veta vad det lilla monstret gjorde i morse... då var han billig!!!

    SvaraRadera
  5. Försäkringar är bra, men lite knökigt... Vi har tre olika bolag för våra tre katter, de har fått behålla det bolag som uppfödaren valt, eftersom det finns fördelar med att ha samma bolag från det de är små. Varje försäkring har för- och nackdelar, och lite olika regler för vad de ersätter. Typiskt förstås att han som har problem med tänderna har en försäkring som inte ersätter tandproblem... Den ersätter i alla fall veterinären vid alla diabetesbesök, men sprutor o insulin får vi betala själva...

    SvaraRadera
  6. Hmmm... valpar. Och fina Märta *ler* Ser fram emot att träffa dem - trots min allergi. Kanske är jag inte allergisk mot just den rasen? Vem vet? :))

    Och frisören ja. Är ju HELT missnöjd med min frisyr. Inte för att frisören gjort något dumt eller klippt fult. Men jag känner mig ful i den. Har tappat lusten för att göra mig fin - vet inte ens hur jag skall göra det.. *suck* Dagens i-landsproblem!

    Men du - då ses vi snart?!

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare