måndag 24 september 2012

I passet i alla fall

 

Om någon har en mental fjärrkontroll så var snäll och rikta den åt mitt håll.
Var vänlig och tryck på "av" vad det gäller filosoferande.
Jag är nämligen så våldsamt trött på mej själv. På mitt eviga funderande.
Vem är jag? Var är jag? Vad har jag varit förut?
Vart vill jag? Vad tror jag på?
Vem älskar jag och vem älskar jag inte?
Vad vill jag? Vem vill jag vara? Vad kännetecknar mej?
Trött, trött, trött på att fundera när jag ändå inte kommer på något svar.
Eller jag kommer på olika svar varje gång jag ställer frågan.
Är det konstigt att man skulle vilja vara religiös? Eller andlig?
Så man kunde fråga Gud el spåkärringen om svar.
Vem är jag?

Tja, jag är 43 år gammal.
Säger både körkort och pass så det måste stämma.
Född i maj. 1969. Äldsta barnet. Präglat av det.
Ett barn av -70 tal. Storstadsunge. Förorts kid, skilsmässobarn.
Påverkar det mej ännu?
På pappret 43 år.
Ibland känner jag mej som dubbelt så gammal. rätt ofta om sanningen ska fram, och detta är ju den typ av inlägg. Navelskådande.
Tanttecknen hopar sej. Bekymrar mej allt mindre.
Fast ibland känner jag mej som 27. Har svårt att identifiera mej med ordet "medelålders."
Med att ha klimakteriet runt hörnan.
Vallningar. Psykbryt. Ökad risk för hjärtinfarkt.
Vem är jag?
43 år var det ja. Mentalt mindre säkert...

Jag är mamma.
Ja det är jag. Till jordens fyra mest fantastiska människor.
Om ni frågar mej alltså. Å möjligtvis barnens far.
Ni kanske tycker era barn är de mest fantastiska?
Well, fina är de i alla fall.
Vackra, kloka, kärleksfulla människor.
Hela. Eller ja, så hel det går att vara när livet drabbar en.
På gott o ont.
Helt hela människor blir sällan intressanta.

Jag är hustru.
Som sover med mina hundar på ett annat våningsplan än min make.
Som oftast hinner säga "hej" och "god natt" och om jag vill låta extra kärleksfull "hur har du haft det i dag då?" För vi jobbar alltid olika pass.
Men visst, vi är vigda. Inga skilsmässopapper är inlämnade. Bor på samma adress.
Vi gillar att se på hockey ihop.
Vi tjafsar ofta om politik. Trots att båda är sossar.
Båda har vi få intressen. Med undantag hockey o politik är inga gemensamma.

Jag är sjuksköterska.
Säger mej vara stolt över mitt jobb. Har aldrig varit på en anställningsintervju i hela mitt liv.
Men längtar bort. Ibland.
Har student. Hon säger att "du är så lugn även när det är stressigt."
Jag bär stressen under huden. Ler å är tålmodig på utsidan.
Vill vidare. Vill vara kvar.
Trygg, stolt, less på, ambivalent.

Vem är jag?
Jag är en 43 årig kvinna.
I passet i alla fall.

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Det är nog en specifik sort av människor som blir sjuksköterskor o vårdpersonal. Som klarar av att ha stressen innanför huden men inte visa den. Om man själv råkar ut för trauma skulle jag iaf inte vilja få en vårdare av nå slag som håller på o kollapsa av anspänning o fasa. Det säger ju alla dessa som medverkar i div SOS program, att visa upp ett lugn för patientens bästa. Hur dom själva mår kan man bara gissa ibl. Ha en bra dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag vet inte. Vi är nog både bättre o sämre inom vården på att undvika att bli stressade och hur vi hanterar den. Men visst, vissa personlighetsdrag är nog bra att ha. Kram

      Radera
  2. Jag har samma funderingar och kunde inte lösa dom själv, så jag testade ett medium och fick bra svar... Kan verkligen rekommendera henne... kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annanas. Det låter spännande. Är hon dyr? Vad fick du för information?
      Om framtid? Dåtid? Gamla liv el vad? Kram

      Radera
  3. A - Jag kan ge dig de svaren. Och har så gjort redan. Men det kan vara svårt att ta till sig det ibland. För att man just nu är på en helt annan plats i livet. För att man vill och måste, men det som man känner till är det man vet något om och det är det som är det trygga... Och du, du är inte ensam med de tankarna. Alls. *ler* Och jag berättar gärna en gång till..

    Mestast kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare