söndag 16 september 2012

Hon är på det humöret fortfarande...

 

Nu ska jag skriva en luddig mening...
Jag läste någonstans, kanske i en kvällstidning, för ett tag sedan att "nu har vi konsumerat vad jorden klarar av för i år." Dvs vi har uppnått den kvot för vad klotet klarar av.
Det säger en del om den överkonsumtion vi ägnar oss åt.
När jag läste det återstod september, oktober, november och december av konsumtion, bilkörande, flygningar, förbränningar, sopor med mera med mera.

Vi lever i en värld där kapitalet styr. Där pengar är vår allsmäktiga religion.
Samhället är beroende av konsumtionen, omsättning av pengar, att exportera varor.
Vi uppmuntras och uppmanas att köpa mera, hålla hjulen rullande.
När ekonomin stramas upp för "vanligt folk" stryps oxå efterfrågan på kapitalvaror och vi lustköper mindre vilket i sin tur saktar ner ekonomin, får företag att gå dåligt och människor att bli arbetslösa.
Därför stimuleras vår köplust med sänkta räntor, med kampanjer, med ökade bidrag.
Vi uppmuntras arbeta mer. Fler ska arbeta.
Så att vi ska handla mera.

Slit och släng råder. Jag är en del av det som så många andra.
Vi shoppar mycket och billigt. En tröja på HM för 198 spänn, en klänning på GeKås för 129 kr, ett bord på Ikea för 298 riksdaler.
Tillverkat billigt utomlands, gjort att hålla en säsong om ens det.
Men vad gör det? Det är ju så billigt.
Vi köper billigt vin i bag in box hitflugit hela vägen från Sydafrika.
Byter mobiler som vi förr bytte underkläder.
Pengar måste rulla, samhällets hjul smörjas, kapitalet måste flöda.
Så byggs välstånd.

Om det då inte vore för det där klotet.
Som redan utsats för mer koldioxid än vad det klarar av i år.
Västerlänningar som ensam var å en belastar klimatet hundratals gånger mer än det egentligen klarar av.
Å samtidigt gnäller folk på bensinpriser. På att landsbygden måste få leva.
Well, det är en fördel om klotet gör det oxå.
Jag blir deprimerad när jag tänker på det. Vilket samhälle vi byggt upp, vilken söndrig vi alla är med om att delta i, vilket makt vi låtit kapitalet få... och är vi smarta nog att finna en väg tillbaka?
Ett annat sätt att odla välfärd på?

Jag är som sagt varken bättre eller sämre.
Jag kör bil när jag kunde åka kollektivt, jag shoppar gärna och onödigt, jag älskar att flyga till Grekland och jag är inte särskilt bra på att källsortera.
Men inom mej brinner ett behov och en längtan efter ett enklare liv som jag inte riktigt kan kanalisera.
Drömmen om landet. Om ett liv närmare naturen.
Kanske skrattretande för de som känner mej. Världens mest ohändiga asfaltsunge kärring.
Hon som älskar lackade naglar och höga klackar.
Men "hon" är oxå den som HAR dragit ner på sin konsumtion. Som inte längre känner samma lycka av en ny tröja utan som finner friden och lyckoruset i naturen med sina hundar.
Jag skulle behöva någon som visade mej vägen.
Var söker man en sån?

Mmm. "Hon" är tydligen på det där humöret fortfarande...

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Mmmm - håller med dig Asta-fin i alla dessa tankar. Och de gör mig stressad och ångestfylld. För jag önskar jag kunde göra något.. Och känner att jag borde göra mer. Än det jag gör. Och att allt är mitt ansvar. Och så börjar hjärtat att slå dubbla slag...

    Önskar jag visste vad/hur man kunde göra mer...

    Kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vad kan vi göra? Vad GÅR att göra fina Monica? Jag vet inte...
      STarta med sej själv så man kan möta sin egen spegelbild kanske. Kram

      Radera
  2. Kom hem till min skog och plantera träd i sommar. Vi klimatkompenserar först och reser sedan. Förra året satte vi 200 träd och 150 buskar (för att stoppa erodering vid åkanten) och i år 150 träd till. Du får gärna arbeta av lite miljösamvete med att plantera lärkträd hemma hos oss. Man kan till och med ha målade naglar under tiden. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske vore nåt. Så fick jag träffa dej med.
      Vi får väl se om "hon" är likadan till sommaren då :) Kram

      Radera
  3. Mamma&Lillebror17 sep. 2012 13:16:00

    Nu får du sluta med dessa grubblerier annars måste vi ta tag i detta när du kommer tillbaka till jobbet. Du klara inte vara ledig mer än max 2 dagar i sträck för sen vet du, kommer ångesten smygande och till slut tar över.
    Nu kommer hit snarats annars kanske det blir en enkel biljett till Etiopien, vill du det?
    Kram
    din kära mamma
    och din älskade lillebror

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha. Nej det vill jag helst inte. Nu är ju "Snygg Johan Persson" hemma så det vore väl onödigt om jag åkte dit.
      Love U. Ni fick mej att flabba.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare