onsdag 19 september 2012

En bekännelse...

 

Ja till och med jag måste erkänna det...
Jag HAR gått och blivit en "hundtant." En udda fågel, ett original i min kärlek till hundarna.
Å innan ni, söta människor, går i försvar åt mej så måste jag erkänna ytterligare en sak... jag släpper bara fram några procent av min tokighet här på bloggen.
Få människor även i det riktiga livet känner till hur illa ställt det är.
Å Gottfrid, älskade Gottfrid, han blev på nåt sätt droppen som fick bägaren att rinna över...

I många år har jag ägnat mej åt den udda ovanan att "tala" för Märta.
Hon har ett speciellt tonfall, pratar inte helt rent och har mycket höga tankar om sej själv.
Hon säger saker som "Jag kan allting mamma, allting utom att åka slalom", "Jag såg att den där gamla tanten var en mördare, det gjorde jag faktiskt."
Överlag är hon väldigt förtjust i att säga ordet faktiskt.
Märta och jag har dialoger.
Hon med sin röst och jag med min.
Vi tjafsar, samtycker, diskuterar (och jag växlar hela tiden mellan de olika rösterna.)
Hmmm. Ska vi sansa oss lite och försöka undvika att ställa en psykiatrisk diagnos på detta... bara en stund till.
Mitt "Märtaprat" är så smittande att även barnen (i olika grad) har lagt sej till att tala för Märta med hennes röst och alla hennes "faktiskt." Den enda som helt klarat sej från denna åkomma men som upplever det väldigt prövande att leva kring den är inte helt förvånande... ja, vi säger det tillsammans va?!... Maken!

Nu har som sagt ännu en liten prins flyttat hit.
Å självklart talar jag för honom oxå. Hans röst och självsäkra inställning till livet är väldigt lik Märtas.
Jag har prövat en skånsk dialekt till honom, men det vill sej inte riktigt.
Nu börjar det bli riktigt tokigt när vi för samtal...
Märta säger en sak, Gottfrid säger sitt, jag håller inte med, Gottfrid vidhåller sin ståndpunkt, Märta svarar nåt helt annat...
Ja det kanske är svårt att... som frisk... förstå sej på detta märkliga beteende.
Får se om jag kan spela in en video på detta vid tillfälle.
När vi för samtal?!
Åhhh, i princip jämt.
På promenader, framför tvn när vi ser en film, när vi äter...

På tal om mat. Det är kinkiga små divor jag har till hundar.
Trots bästa hundfodret i La Stada så duger det inte riktigt till.
Märta har alltid fått vispgrädde i sin mat.
Vi lägger åtskilliga stålar på vispgrädde i Astas hushåll.
Gissa vem som inte är nöjd med det?
Just det, han ja...
Till mitt och Märtas försvar så äter hon mindre mängd foder, kanske hälften av vad hon borde, så hon behöver lite energiberikande tillsatser. Och dubbelt så mycket mat hade ju oxå blivit dyrt.
Gottfrid visade sej vara inte fullt lika lättmutad. Han tyckte inte vispgrädden var nån höjdare... om den inte råkade vara i Märtas stulna mat.
Nej, Gottfrid är mer en köttkille. Han vill ha nötfärs i sina tre mål mat om dagen för att göra annat än att bara föraktfullt lukta på maten och säga"Det tänker jag inte äta mamma, faktiskt inte. Å tog du hit en liten valp för att han skulle svälta ihjäl kanske?! Va?! Var det så du tänkte. Det är faktiskt inte snällt faktiskt."
Så ja, jag steker nötfärs. Tre gånger om dagen.
Mini... den tokan... föreslog att jag skulle steka HELA dagens nötfärs.
Ehhhh?!
Han vill ju så klart ha den nystekt. Hur tänkte hon där? Tänkte hon alls?
Just den ökade nötfärsbudgeten har maken tack å lov ingen koll på ännu.
Å jag... ja jag hoppas att han en dag ska säga" Nej, vet du mamma, från o med idag är jag en stor kille som helst äter mitt utmärkta kvalitetsfoder naturellt.
Mmmm.

Så sover jag som sagt i köket.
På en tunn utsliten skumgummimadrass vi tänkt slänga många gånger. 90 cm bred. Eller om det är 80 cm. Detta tillsammans med en vuxen Dogue de Bordeauxtanta och en för varje dag lite större valp.
Å jag sover gott!
Mycket goare än på övervåningen i min 1,40 säng.
Jag har ju sen flera år tillbaka haft eget sovrum. För att maken snarkar så och tar plats i dubbelsängen.
Ja ni kan tänka er att han nu har sina invändningar.

Jag umgås helst med mina djur.
Är ogärna borta från dem längre än nödvändigt.
Ogillar att gå på fester el andra tillställningar när jag är ledig för "det stjäl tid från hundarna."
Sanningen är att jag inte litar på att någon annan tar hand om dem, inte som jag kan.
Noterar ju att människor i min omgivning lättare lämnar ifrån sej sina spädbarn än vad jag lämnar mina hundar och så var det även innan Gottepojken kom.
Utomlands nån vecka får jag blockera tankarna allt vad jag äger o har.
Det brukar gå bra de första dagarna, eller ja... bra å bra... det är hanterbart.
Men i slutet av veckan har jag saknat Märta så att ingen ens får nämna hennes namn. Eller ordet "hund" eller "djur" eller något som kan associeras med henne.
Tankegångarna kan bli avancerade.
Mini sa sist "Titta, en fisk" när vi badade.
En fisk -> kan ätas av katter-> hund!
Å så började jag grina!
Det finns inga människor jag saknar så snabbt och så ursinnigt.

Men det var först ikväll jag insåg att det nåt patologiska nivåer.
Gottfrid låg och sov på golvet. Jag kröp nära. Han luktade kiss i ansiktet. Hundkiss.
Jag pussade honom ändå. I mungipan, på öronen, på munnen, på kinden.
Hela tiden medveten om kisslukten och PLÖTSLIGT slog det mej... vem förutom jag skulle göra nåt sånt här?!

Nu! kära vänner har ni fått en liiiten inblick i min konstiga sinnesvärd.
Så varsegoda. Dignosgissning på detta?!

Puss/ Asta

Ja... här är hon. Galenpannan från Halland. 


7 kommentarer:

  1. *skrattar* JAAAA A!! Du ÄR tokig! Men. På ett charmigt sätt.. ;)) Än så länge. Säger till när det blir FÖÖÖR knasigt..

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag kan passa bägge, jag lovar...

    SvaraRadera
  3. Skönt att läsa, då är jag själv inte tokigare än du...
    Prova annars falukorv i småbitar, läckert tycker mina pojkar! :-)

    SvaraRadera
  4. Oj, det där var naket. :) Jag tänkte skriva att jag kan relatera till en del, men kom sedan på att jag nog dessvärre är ganska så mycket likadan. Lowe kan absolut inte vara ensam och jag blir närmast förolämpad om någon erbjuder sig passa honom för "de förstår inte hans känslor" och är rädd att de ska behandla honom som en hund. Ja, sen är jag nervös när folk på gården leker för våldsamt med honom i mitt tycke, ungefär som han vore ett spädbarn. Maten krånglar jag inte så mycket med, men visst - visar han minsta ansats till att se hängig ut - så får han stekt/ugns grillad kyckling filé. Det lilla hjärtat. Jag kan även vara uppe en hel natt om han verkar nervös ( går runt, kommer inte till ro och sitter och glor på mig) och jag pratar med honom med väldigt ljus pipig röst och upprepar mig om och om igen. Det gör alla i familjen. :) Oftast säger jag: "Mammi´s bebis, jamen det är du ju!" -"Mammi har en bebis, en hårig liten bebis och han älskar sin mammi.." om och om igen. Medan han blir alldeles exhalterad. ( förmodligen för den ljusa rösten) Ja, sen bär jag honom också och låter honom ligga kvar om han lägger sig på min plats, för nu sover han ju. Japp, det känns kanske inte så sunt. :) Men härligt är det ju! Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag blir glad av att läsa om hur mycket du tycker om dina hundar. Känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag vill tex inte lämna bort honom på hundpensionat, tror att han blir ledsen då.
    Kram/
    Siv

    SvaraRadera
  6. Så det funkade med nötfärs! Så bra på sett och vis för äta bör man...
    Äsch, tänk dig all den tiden hos en annan samtalspartner som tar betalt...
    Jag tror snarare det är ett friskhetstecken att våga vara lite tokig.
    Hm, självförsvar tog jag visst till här...
    Kram

    SvaraRadera
  7. Haha! Steker du till och med nötfärsen! Ja du går in för det hela må jag säga. Annars känner jag som du. Jag vill sällan vara ifrån mina djur, längtar efter dem fort osv. En veckas semester är max o då har jag alltid ont i magen innan vi åker. Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare