söndag 16 september 2012

Bra nog

 

Upptäckte en ny härlig blogg idag. För sån är jag som skriver på ett roligt sätt om föräldraskapet så som det faktiskt ÄR... inte bara lull lull och puttinuttigt.
Nu var det ju förvisso ett tag sedan jag var småbarnsmamma. Asta har gått å blivit tant, fått vuxna ungar och behandlar nu sina fyrbenta inte bara som småbarn utan som blåblodiga småbarn. Prinsar och prinsessor.
Men ännu har inte demensen käkat upp min hjärna fullständigt och visst minns jag... bitvis... hur det var.

Jag började ganska ambitiöst som 17 årig förstagångsmamma. Mest för att bevisa att jag faktiskt dög!
Nej, det var inga hjärnspöken som sa mej att jag inte gjorde det utan livs levande människor.
"Hur ska detta gå?!" "Åhhh du är då duuuuktig, så duuuuuktig du är som kan byta en bajsblöja."
Typ,
Så jag gjorde barnmaten själv. Frös in smakportioner. Morot. Palsternacka. Banan och hallon.
I början... sen köpte jag färdigt. Ibland i alla fall. Findus färdiga gröt var guld 04:00 när hungriga barn vaknade och bröstmjölken sinat.
Jag bakade med barnen. Jag gjorde färgglad playdoo lera. Jag samlade på pysselsaker, allt från kottar å stenar till piprensare och såna dör runda pappkulor. Vad heter det... flörtkulor?
Jag var MYCKET pedagogisk. Läste massor av sagor. Spenderade massa tid med dem. Kramades mycket.

Men...
♥Jag rökte under fläkten ( detta var -90 tal.)

♥Jag drack alkohol ibland när barnen var med.

♥Jag kunde bli tokarg på ungarna... till o med mitt inne i affären.
En gång blev jag så arg på min yngsta som var 4-5 månader å väckte mej gång på gång på gång att jag resolut satte henne i spjälsängen (där hon aldrig sov) smälde igen dörren, satte på musik och ignorerade henne. Jag höll på att bli farlig å tokig. Efter en kvart hade jag återvunnit lugnet.


♥ Jag var inte helt rättvis

♥ Jag lät dem klä av sej nakna på kalas. Särskilt dotter nr II hade en fabläs för det.

♥ Jag lät dem åka på den höga ruschkanan utan att krypa bakom och vakta som de flesta andra föräldrarna gjorde och ibland trillade de å slog sej. Mina barn alltså, inte de andra föräldrarna.

♥ Jag avskydde att vara klassförälder och tyckte... faktiskt... det var rätt trist att följa med till skolan och "se hur en dag såg ut." Grill å leksamkvämen i slutet av terminerna hoppade jag inte heller jämfota över.

♥ Jag missade ofta att det var utflyktsdag varpå mina stackars ungar fick vanlig macka och färdigblandad saft som matsänk och inte alls piffiga pannkakor eller varmkorv på termos.

♥ Jag lät dem passa varandra, ta ansvar för varandra, hjälpa till i den mån de fixade det.

♥ Jag lät dem gå den korta men mörka vägen hem från sina eftermiddagsaktiviteter själv.

♥ Jag lät dem höra mina och makens mindre mogna gräl.

♥ De har sett mej gråta, skratta, våndas

Jag har förmodligen gjort en massa fel med mina ungar.
Men vet ni vad, de blev världens finaste ungar och så där skitstora men har de inte av att jag ibland glömde skicka med frukten till fruktstunden.
Förmodligen måste jag ha gjort en hel del bra saker oxå?!
Eftersom de fyra i princip är de finaste människorna jag vet!

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Godmorgon! Vilket fint inlägg och ja, någonstans gör man rätt i allt det där som man brister ändå. Föräldraskapet är det hårdaste och mest ut tröttande jobb man kan ha för det är ju inte slut någonstans, utan du jobbar heltid 24/7 i arton år eller mer. Du är mycket mer pysslig än jag någonsin har tålamod att vara. :) Jag hatar pyssla. :)
    Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Jag e nog världens sämsta mor vad det anbelangar att läsa godnattsagor...det gav mig torr mun, lökringar under armarna och kli i hela kroppen...jag GJORDE det...men inte särskilt ofta! Då var det kuligare att ligga å småprata om annat...hitta på egna historier, å så...
    Pysslig var jag inte heller...men gjorde alundeg...och älskade play-doh mer än vad småpluttarna gjorde själva...
    Var aldrig nykterist...å rökte åxå under fläkten...
    Sicket förfall:)
    Å ÄNDÅ...som du säger....så har man lyckats sätta 3 våldsamt härliga människor till världen...
    Som det kan bli:)
    //B

    SvaraRadera
  3. Ja du har varit mänsklig och det tror jag är det bästa man kan visa sina barn. Perfekta föräldrar är ingen i behov av. Eller de finns väl inte ens. Beviset är väl ändå att du har barn som fungerar som vuxna. Då har man gjort det bra!

    Hur är det Gotteponken då? Läste att han hade ont. Nä växtvärk säger de inte finns men däremot benhinneinflammation. Vår ena tik hade det när hon var liten. Sprang en hel del och växte mkt. Växtvärk är väl inget dåligt ord egentligen tycker jag. Äh. Hon hade först ont i ena benet, sen i andra etc. Hon fick äta antiinflammatoriskt ett tag.

    Annars kan han väl ha sträckt sig. Trudelutten sträckte sig i somras och hon som brukar vara så bra i temperamentet blev knäpp. Rädd och förstod inte var smärtan kom från. Tittade långt efter oss när vi gick förbi precis som om vi orsakade den.

    Hoppas han blir bättre pojken. Du har väl haft det nog rörigt med djuren på sistone.



    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare