torsdag 2 augusti 2012

Varför Dogue de Bordeaux?



Rasen är från Frankrike. 
Det är en mycket gammal ras som omnämns redan på 1300 talet, den härstammar från molosserhundar som användes för jakt på storvilt, till vakt och djurhetsning.
Numera används rasen framförallt som sällskaps och vakthundar.
Det är en kapabel och intelligent ras som kan bli riktigt skickliga med sin nos men den som är sugen på att tävla i någon bruksgren bör... för sitt eget förstånds skull... välja en annan ras.
Ddb är väldigt envisa och avskyr att göra moment om å om igen.



Jag tycker det finns många vackra hundraser men ingen som kan mäta sej med Dogue de Bordeauxen.
Det är en muskelöst harmonisk hund. Hanarna skall väga minst 50 kg, tikarna minst 45. Flertalet individer är större än så.
Det är väldigt starka hundar rent fysiskt till sitt lynne är de mjuka och väldigt tillgivna sin familj.
Mot främlingar kan de vara reserverade men får inte lov att vara aggressiva.



Dogue de Bordeauxen har en charm som är svår att förklara för någon som inte träffat någon.
De har något djupt mänskligt hos sej och en själ som är påtaglig.
Jag känner flera Ddb som är otroligt bortskämda och som rejält lindat sin matte å husse kring klon, mattar å hussar som tidigare med andra raser varit betydligt strängare och mer konsekventa.
Ddb gör något med sin ägare som är utom kontroll.



Märta är min första Ddb. Gottfrid inte min sista.
Rasen har egentligen bara en rejäl naktdel och det är dess korta livslängd.
De blir vuxna sent och lever sällan längre än till de blir 8-9 år.

Den som säger att man inte kan köpa lycka förpengar har aldrig ägt en Dogue de Bordeaux.

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. *ler* Jag tror minsann A är käääär!! (som om jag inte förstått det innan ;)

    Men visst verkar både Märta och Gotte otroligt speciella! Kramar

    SvaraRadera
  2. Åh, dessa mysiga valpbilder och även om du skrivit om rasen så många gånger får du ändå till det varje gång att bli till något nytt. Kram!

    SvaraRadera
  3. Måste erkänna att jag blir sugen på att köpa vovve, men just nu är det fel tid i livet.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare