torsdag 30 augusti 2012

Mood board

Maria skriver så fint om sin Mood board, jag har aldrig hört uttrycket innan men tyckte det var "fint tänkt" och inspirerande att tänka om.
Som jag förstår det innebär det att tänka och drömma fritt om framtiden, utan en massa "fast det går ju inte" eller "det kommer jag aldrig våga" utan att måla upp en bild av vad man önskar sej av livet.

Stuga 5 meter från sjö

Jag ser mej själv bo i ett vindpinat hus precis vid havet. Det är inte flådigt och storslaget på något vis i sej själv men utsikten över Det stora blå är magnifikt.
Jag tror att det är i Halland någonstans.
Huset är inte stort men rymmer det jag behöver. Ett sovrum, två gästrum, ett vardagsrum, ett badrum och ett kök.
Sovrummen ligger på övervåningen tillsammans med en liten toalett som alltid är kall och trappan upp är av trä och knarrar när man går i den.

Köket är husets hjärta. Vita skåpsluckor med vackra keramikhandtag. En smula slitet här och var.
Tapeterna är ljusa och diskreta. Golvet har allt fokus, är köket och husetts primadonna.
Det är röd-vit och helt underbart. Vackert men tåligt för smutsiga hundtassar och dregel.


360704 Benincasa 20 x 20cm

Köksbord av trä, kanske runt, med stolar och alltid friska blommor i en vas.
Arbetsbänkar av trä. Tunna fladdrande gardiner. Pelagoner i lerkrukor med fat.
Varmt och hemtrevligt.


Jag bor här med mina hundar.
Jag vet inte om här finns någon man, min nuvarande eller någon annan.
Jo kanske på halvtid. Nån att älska och längta efter ibland. Men ändå någon som har ett eget liv och låter mej ha mitt.
Mina barn och mitt hundliv är det viktigaste för mej.
Barnen har flyttat hemifrån. Är lyckliga i sina liv.
De hälsar ofta på, stannar över, sitter med mej på trappan och tar en kopp kaffe eller ett glas öl.
Jag har barnbarn som älskar att komma hem till mej och leka med hundarna eller bada i havet.
Min äldsta har två små, en av varje sort, med mörka korkskruvar och nötbruna ögon.
Min Nr II har hunnit få en liten pojk. En lintott.
Sonen har en flickvän, även hon är lärare precis som honom och Mini bor med sin Anthon alldeles i närheten.
Hon arbetar hos mej och hjälper mej med min verksamhet.




Jag bedriver ett hunddagis och har även inackorderings service.
Vid sidan av detta bedriver jag uppfödning i mindre skala och har en liten butik i anslutning till huset.
På dagiset har vi plats för 15 hundar. Somliga av dem trivs tillsammans i stor inhägnad, andra vovvsingar föredrar att vara en o en eller tillsammans med en kompis.
Jag turas om att ha dem inne med mina fyra egna hundar.


På kvällarna när sista dagishunden gått hem går jag en runda längst havet med mina egna hundar.
Kvällarna tillbringas med städning av boxar, hundgodistillverkning, tv tittande och skrivande.
Varma vackra kvällar sitter jag på trappan och dricker en Gin & Tonic, kalla mörka kvällar i mitt kök med tända ljus.




Livet är enkelt, fyllt av rutiner och lugn å ro.
Jag lever nära mej själv och det som i hjärtat är viktigt.
Barnen, hundarna, orden och naturen.


Puss/ Asta

8 kommentarer:

  1. Vad fint Asta! Jag kan känna stämningen i ditt hus.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Där skulle Snape få bo när vi åker på semester...

    SvaraRadera
  4. Helt underbart! Jag hoppas och tror att du kommer få allt det där. Tanken med moodboard är att se visuellt det man önskar, uttala det så andra bär din önskan och även se att det är fullt möjligt. Tankens kraft liksom, både din egen och andras. Jag känner redan att här kan jag se dig så tydligt, så det tror jag verkligen på. Kram!

    SvaraRadera
  5. På pricken så som jag ser min dröm :). Tänk vad underbart att kunna få leva så. Det är ju ingen omöjlig dröm heller, du kommer säkert att få det precis så någon gång :) Kram // Malin i Skene.

    SvaraRadera
  6. A!! PRECIS så... *ler*

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare