lördag 1 september 2012

Kvällens film

 

Ikväll har jag sett den igen.
Brothers.
Denna fantastiskt vackra, sorgliga och tänkvärda film med Jake Gyllenhaal, Natahalie Portman och Tobey Maguire.
Jag har sett den förut och varje gång grinar jag mej igenom hela filmen.
Nu från första stund eftersom jag VET vad som komma skall.

Maguire spelar den ordentliga brodern Sam.
Han som är en hängiven familjefader, en kärleksfull make, en son att vara stolt över, en omtänksam brorsa och en kapten i amerikanska armén.
Portman spelar hans hustru. De är unga, vackra och förälskade.
Gyllenhaal (Tommy) är den struliga brorsan som inte har lyckats med någonting och nyligen avtjänat ett fängelsestraff för rån.
Så åker Sam iväg på uppdrag i Afghanistan. Helikoptern han och hans vänner färdas i blir träffad och den unga hustrun får beskedet att maken dött.
Familjen har mist sin ordentliga son och stolthet, kvar är den struliga oduglingen.
Alla sörjer de på sitt vis samtidigt som de kämpar med att få fast mark under fötterna igen.

Tommy växer i frånvaron av sin bror. Han hjälper sin svägerska och axlar rollen som manlig förebild för sina brorsdöttrar. Mitt i all sorg finns en viss attraktion mellan den sörjande brodern och änkan.
En förbjuden känsla som ingen av dem kan tackla.
Men Sam är inte död.
Han är tillfångatagen av talibanerna och lever under mkt svåra förhållanden.
Han ser saker ingen människa borde se, tvingas till att sälja sin själ.
Under en amerikansk räd fritas Sam och kommer tillbaka till sin familj.

Men ingenting och ingen är sej länge lik...

Jag rekommenderar filmen å det starkaste för alla som inte sett den och som behöver rensa tårkanalerna.
Skåderspelarinsatserna  är strålande. Inte minst hos de två små döttrarna.

God natt.

Puss/ Asta


5 kommentarer:

  1. Hej! Hittade precis din blogg, mitt i natten som det är. Återkommer mer än gärna i morgon och fortsätter läsa.
    tack för filmtipset. Har inte sett den där filmen, men det ska jag verkligen göra. Verkar absolut vara något för mig.
    Ha det bra och godnatt :) MIA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia. Välkommen hit! Å vad kul att du tog dej tid att skriva en rad. Tack!
      Hoppas att du skall känna dej hemma här å återkommer.
      Kram

      Radera
  2. Killarna var jättebra, men jag gillade inte Portman. Tyckte hon inte passade in i miljön på något sätt. Jag skulle hellre sett någon annan mer jordnära skådis i den rollen, då hade den känts mer trovärdig. För det är ju stort mänskligt drama i vardaglig miljö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, tja... jag tycker hon är fin i rollen. Men det är ju männen som äger filmen. Absolut. Gyllenhaal är ju underbar men Maguire så strålande att med små små anletsdrag visa hur han är en förändrad man.
      Spännande hur rollerna skiftar. Jag tycker även pappan... alltså till bröderna... är fantastisk. Kram

      Radera
  3. Den verkar som en film för mig. Ska nog titta på den ikväll. :) Tack för det fina du skrev igår natt och lycka till på blogg träffen idag! Kramar!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare