fredag 17 augusti 2012

Hur sjutton blev jag sån här?!



Min släkt är SÅ. JÄVLA. KNÄPP.
Jag skriver det inte med nån humor eller ironi. Dom är så jävla knäppa!

Ja, jag vet att alla säger det.
"Min familj är helt crazy." När de säger det så menar de att någon avlägsen släkting tog livet av sej för länge sedan. De kanske hade en plastmamma som fick nervösa utbrott varje jul. En kusin med fabläs för utgången leverpastej eller en bror som maniskt samlar på porslinskatter.

Men hör ni... tro mej. Det är inte galenskap.
Inte så att det går å jämföra med min släkt. De spelar inte i samma liga. Inte i närheten av samma division. Min släkt är inte lite crazy... den är helt störd.
Skräckfilmsstörd lixom.
Jag skulle kunna skriva en bok om det men antagligen få svårt att få en så orealistisk historia utgiven.

Jag vet inte hur mycket jag kan berätta. Av hänsyn till andra. Av viss skam.
För jo, här erkänner jag faktiskt. På nån nivå tycker jag att det är...pinsamt på nåt vis?!
Jag kan inte förklara.
Framför allt skulle alla tro att jag var mytoman.
Den sista tiden har det verkligen rört på sej i dårskapet.
Min bror är nyligen utsatt för ett allvarligt mordförsök av andra släktingar. Som ett exempel.
Som en bråkdel i allt tokeri.
Å jag häpnar. På allvar å på riktigt så häpnar jag över att jag är så normal som jag är.
Hur har jag lyckas bli så... så hel?!
Förvisso lite neurotisk. Käkandes antidepressiva. Har mina idéer. Är tokig i mina djur. Har plöjt x antal år av terapi. Tappat greppet då å då... men ändå. Jag är så fruktansvärt normal!
Sköter en familj, har fostrat ett gäng ungar till sunda människor, tar hand om min hygien, har skaffat mej en utbildning, har ett ansvarsfyllt jobb osv osv. Inga stordåd men som sagt, HELT normal.
Hur tusan blev jag det?!
Jag är på nåt sätt det svarta fåret... fast vit... om ni förstår hur jag menar.

Ja herre Gud.

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Någon ska bryta trenden! Det har du gjort, och det är större än störst!

    SvaraRadera
  2. Ha, Ha! När jag sitter hemma och känner mig tråkig och Svensson-trist så brukar jag ändra mig och tänka "Nä, prestationen ligger faktiskt i att jag lyckats BLI så vanlig som jag är."

    SvaraRadera
  3. Du beslöt för att det destruktiva beteende ni har/haft i släkten skulle sluta hos dig o därefter bli som du säger "normal".
    Dr Phil sa faktiskt det där en gg i ett program jag tittade på. Han beslöt sig för att hans fam destruktiva beteende med alkoholism o kvinnomisshandlare skulle sluta hos honom o att han skulle vända det för han ville inte bli likadan.
    Du har gjort likadant o det är starkt jobbat !!
    En amatörpsykologs funderingar..
    Ha en skön lördag!!

    SvaraRadera
  4. Ja det är bra gjort av dig att bli så normal. Jag har haft en helkass uppväxt men har på ytan väldigt välfungerande föräldrar. Knepigt det med. Nämen du har ju tagit tag i det hela..gått i terapi och liknande. Valt att ändra väg... sen varför vissa lyckas med det och andra inte.... det är ju något man kan fundera över.

    Svar: Jo jag har provat glucosamin men jag tyckte inte det hjälpte med höfterna...men man kanske skulle prova igen.

    SvaraRadera
  5. Tur att du flyttade ifrån släkten.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare