onsdag 22 augusti 2012

Drömtydning

 

Minns ni drömmen jag skrev om här om dagen?
Om inte kan ni bläddra ner bland inläggen alternativt nöja er med följande snabbresumé...
Jag hade alltså en affär med en av våra gamla överläkare. Var vansinnigt förälskad och allt var superhemligt. Det förekom inget sex i drömmen. Jag höll på hans begäran en konstutställning som jag verkligen ansträngt mej med. Det var stort buffébord och skumpa. Jag skulle sälja doktorns konst. Helst dyrt.
När konsten väl anlände var det barnalster. Fula lerklumpar, tafatta teckningar, pärllplattor, grälla plasthalsband osv och självklart sålde jag trots ansträngning ingenting.


Idag berättade jag för några kollegor om denna dröm.
En av sommarvikarierna har under en stor del av sitt vuxna liv sysslat med drömtydning och annat lite hokuspokus, sånt som jag tycker är hemskt spännande...
Hon känner inte mej särskilt väl.
Hon talade om att drömmen symboliserade att starta någonting nytt.
Någonting som inte ger stora pengar men konst står i drömmar för lust, kreativitet, själ.
Doktorns krav och min egen rädsla för att misslyckas står för min egen osäkerhet och rädsla att pröva mina vingar.
Jag tänkte ju självklart på drömmen om mitt hunddagis.

Jag passade även på att berätta för henne om en dröm jag drömt i flera snarlika varianter.
I drömmen tar jag livet av någon, mördar med berått mod och jag får inget dåligt samvete.
Däremot är jag livrädd för att åka fast för mord. Det är det enda som jag tänker på "hur kunde jag vara så dum, nu kommer jag åka dit". Det gör jag dock inte. Jag blir inkallad på förhör. Poliserna tror inte på min oskuld men de kan inte sätta dit mej. Jag släpps. Å mördar igen.


Min kollega sa att det handlar om att göra något banbrytande.
Att "hoppa", ta klivet till något jag inte tror jag klarar av. "Mordet" handlar om att jag tror mej göra någon annan illa.
Jag tror inte att jag ska fixa det, att jag ska "komma undan" med mitt nya val, men det gör jag.
Jag klarar mej, min list och min styrka är stor.
Även det kan jag applicera på en hel del som jag går och funderar över.
Livet, kärleken, äktenskapet.

Det låter kanske fånigt eller dumt men det var det inte alls när hon sa det.
Min kollega, som inte känner mej väl som sagt, gav rätt så klockrena analyser kring mycket i mitt liv som jag aldrig har pratat om med henne.
Väldigt, väldigt spännande.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Jag tror absolut på sådant där och att det kan ligga något i det. Spännande! :)

    SvaraRadera
  2. Håller med om analysen, den verkar spot on. ;-)

    SvaraRadera
  3. Kan du inte be henne tyda mina björndrömmar? Kram

    SvaraRadera
  4. *skrattar* Det låter väldigt precist.. Men du, det förstod du ju även utan. Inte sant?? ;))

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare