måndag 13 augusti 2012

Att slå ihjäl en valp...


Bild: Amstaffblandning valp  Har ingenting med inlägget att göra mer än att det är samma "typ" av valp. Skamlöst snodd på internet.

... eller rättare sagt, att slå ihjäl två valpar.

Ett par i 30 års åldern står åtalade för djurplågeri och bedrägeriförsök.
Först slog de ihjäl sin 4 månader gamla valp. Obduktion visade att den fått rejält med stryk, många gånger innan de slutligen dödade den.
Nästa valp att gå samma öde till mötes var en 10 veckor gammal valp.
Båda hundarna var Staffordshire bullterrier blandningar.
Den första hunden de slog ihjäl anmälde de som försvunnen i ett försök att få ut livförsäkringen på hunden. Därmed är de även åtalade för bedrägeriförsök.
Antagligen ett brott som värderas hårdare av samhället än själva djurmisshandeln.

Paret var "trötta på"sina valpar. Det var "jobbigt" när de kissade inne och bet på saker.
Maxstrafffet för djurplågeri är om jag inte minns fel, 2 års fängelse. Det har aldrig utdömts.
Relativt nyligen dömdes en man som slagit ihjäl sin valp till 1 års fängelse.
Det hårdaste straffet någonsin i Sverige för djurplågeri.
Denna valp hade flera benbrott av varierande ålder. Den hade ett stort köttsår i huvudet innan mannen slutligen hängt valpen. Även denna valp var tydligen besvärlig med att kissa inne.

Jag ser på min egen valp.
Mitt eget lilla underverk här hemma på snart 12 veckor. Han väger 13 kilo idag. 5 kilo mer än när vi hämtade honom för tre veckor sen. Han har... peppar peppar... varit rumsren i 2 dygn snart.
Han är... emellanåt skitjobbig... kräver en massa tid och tillsyn, ungefär som ett litet barn.
Men mitt tålamod med honom är oändligt och min beskyddarinstinkt gentemot honom som en tigers.
Att medvetet skada honom, göra honom illa, ta ut någon frustration på honom finns inte på kartan.
Aldrig hur lite jag får sova om nätterna, för vilken gång i ordningen jag finner honom tuggande på mina skor eller hur hårt han än kan bitas med sina små pirayatänder så skulle jag så klart aldrig göra honom illa.

Den som slår något så oskyldigt och värnlöst som en liten valp. Den som misshandlar, knäcker ben och dödar nåt så försvarslöst är en djupt sjuk människa. Det behöver man inte vara psykiatriker för att inse.
Han el hon saknar alla empatiska spärrar som finns.
Han el hon är kapabel till vilken ondska som helst, även mot människor.
Ett el två års fängelse för ett sånt brott är löjligt.
Såna här människor behöver förvaras inlåsta. Få massor av vård. Innan de om någonsin skall släppas ut igen. Annars lär det inte dröja innan de gjort samma sak mot ettt barn eller en flickvän.
Om det nu är värre än att slå ihjäl en värnlös valp.

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. J*a idioter!!!!! Och jag håller med dig A - trots att jag inte är en djurmänniska. Men att skada medvetet - UFFF!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Usch!!! Förstår det inte heller och blir så ledsen när jag läser sådant, för det är ju en verklighet. Min granne har ju en staffe som blivit misshandlad som valp och nu är omplacerad hos henne. Hon har jobbat jättehårt med hunden som var så rädd och har ett missbildat öra pga det som hänt den som valp. Men jag kan känna sådan kärlek till den hunden och hon är så fin! Läste idag också om en kvinna som mördat sin fem månaders bebis i området bredvid mig på ett hemskt vis, å jag blir så illa berörd över människors grymhet. Viktigt och bra inlägg i alla fall. Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja dom bör i alla fall dömas till livstids uppsyn(?) att göra något sådant visar på allvarliga brister i empati och känsloliv. Blivande mördare och misshandlare? Helt otroligt!!!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare