måndag 13 augusti 2012

22 år




För snart 24 år år sedan stod jag inne i en kyrka i prinsessbakelsetårtklänning och lovade älska min blivande man i nöd och lust. I glädje och i sorg. Vara honom trogen. Tills döden skiljer oss åt.
Jag var 19 år och jag hade förstås inte en aning om vilket åttagande detta var.
Nöd och lust har det minsann blivit under dessa år.
Idag skulle jag aldrig ge samma löften.
Gifta om mej, kanske om jag skiljde mej från den man jag har och blev kär på nytt.
Men lova så stora ord om evigheters evighet. Nej... det skulle jag inte.
Det finns bara en man som jag kan lova att älska till döden skiljer oss åt.
En man som kommer vara min stora kärlek tills jag slutar andas, varesej det är i morgon eller om 70 år.
Det är så klart min son (... å så kanske möjligen Gottfrid :)

Världens bästa son fyller 22 år idag.
Jag är outgrundligt stolt över honom.
Han är en lat å slarvig odåga men i övrigt världens bästa man.
Han är snäll. Kärleksfull. Ömsint. Rolig. Smart.
Han är auktoritär. Lugn. Ödmjuk. Social. Beskyddande.
Han är vacker. Händig. Omtänksam. Empatisk.
Han är vansinnigt pedagogisk och tålmodig och han kommer att bli en fantastisk lärare när han är färdig med sin utbildning.

Vi har bråkat en handfull gånger kanske.
Han har sårat mej en enda gång (å jäklar vad det sved.)
Han har helt enkelt alltid varit så himla enkel att ha och göra med.
Lugn i sitt temperament. Alltid balanserad.
Jag har aldrig egentligen haft nån anledning till oro.
Som barn var han en filosoferande ensamvarg. Som ung tonåring lite djup och skrev oroande dikter om livets meningslöshet och dödens härliga evighet. Det var ju en smula creepi... men i övrigt... han är ett solsken. En sån mjuk ung fin man utan att vara mesig någonstans.

Idag har vi ätit god mat. Nåt så enkelt som potatis, stekt kassler och löksås med mycket grädde i.
Senare ska vi käka tårta. Jag ska bara valla mina hundar först.
Hipp hipp hurra för dej min fina son. Jag  älskar dej till månen... och tillbaka igen.   

Puss/Asta

15 kommentarer:

  1. Visst är det så! En man kan man ha och mista, men en son bär man med sig för evigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Freja, ja så är det absolut, för nästan alla.
      Man vet väldigt lite om hur livet ska bli, men kärleken till barnen den tar aldrig slut nästan oavsett vad. Kram

      Radera
  2. Så fint och ja, det är något speciellt med söner. Hoppas ni fick en fin dag/kväll tillsammans! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria. Ja, det är nåt alldeles speciellt med söner. Precis som det är nåt alldeles speciellt med döttrar. Man... eller jag... kommer inte undan att det är på olika sätt. Kram

      Radera
  3. Grattis till fina sonen! Ja, det bor en liten längtan i mig efter en son... Hade jag vetat att jag skulle få det ifall jag blev gravid igen så skulle jag satsa på det! =) Kram Mariah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mariah. Men skaffa ett barn till då. Du är ju ung än och en fin mamma till dina tjejer. Blir det ytterligare en flicka kommer du bli överlycklig för det med. En vän till mej försökte många gånger. Hon har fem älskade döttrar. Flickorna får bara döttrar i sin tur. Märkligt det där. Kram

      Radera
  4. Oj hmmm bara 7 år yngre...;-) kanske något att fundera på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja why not Annanas. Han "känns" äldre än vad han är och han är singel. Bara att slå på stora charmen så är du så gott som hemma :) Kram

      Radera
    2. Mja jag får väl se vart tiden tar mig och J någonstans...:-) kram

      Radera
  5. Svar
    1. Emelie. Ja, ni är saknade härikväll du och Evelina. Hade gärna haft alla mina barn omkring mej idag. Kram

      Radera
  6. Jättefint skrivet. Ja det är som du säger -sina barn älskar man för alltid. kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Millan. Ja det är en helt annan typ av kärlek än till män.
      Störreän allt. Kram

      Radera
  7. Så fint du skriver om din son! Det är äkta kärlek! En tjusig man i sina bästa år! Grattis till er båda! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna. Ja nåt har man uppenbart gjort rätt. Mammastolthet ♥ Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare