onsdag 11 juli 2012

Kulturmöten


Stulen bild på pitbullvalp.

Jag och Märta var ute å gick (i regnet) nu i kvällningen och passerade förbi ett gäng med killar i äldre tonåren av utländsk härkomst.
De tittade intensivt på oss och gör någon det, ja då släpper Märta inte dem ur sikte,i synnerhet inte män eller stora hundar.

När jag precis gått förbi ropade en av killarna...
"Öhhh, du tjejen"
(Bara det... "tjejen" :) Jag vände mej om
"Ja?!"
"Är det en pitbull?"

Jag ska alltid undervisa människor, kanske skulle jag gått å blivit lärare
"Nej, pittbull är mycket mindre hundar."
"Vad är det för en ras då?"
"Det är en Dogue de Bordeaux, en fransk mastiff"
"Vad fin han är"
"Hon"
"Va?!"
"Hon, det är en hon... hon heter Märta"

(Här var jag väldigt nära att skoja med honom å bli en blommor & bin fröken som förklarade att pojkar har snoppar och flickor kossimorror.)
"Ahh, hon är fin. Jättte fin"
"Tack"
"Är hon farlig?"
"Bara om det behövs"
"Ahh, bra."

(Jag vet inte om det var bra att hon inte var farlig jämt eller om det var bra att hon var farlig när det behövdes.)
"Hon är fin" sa han igen.
"Tack"
"Varsegod"


Alltså så söt. Det är inte många svenska killar i den åldern som börjar prata med okända tanter.
Jag ville nästan visa honom bilder på Gotte i telefonen, men kände att nää... nu ska vi inte överdriva.
Han var trevlig. Inte min kompis.

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Härligt och många gånger tror jag att det finns en sådan bild av invandrarkillar som några som ska kaxa sig osv. Många gånger kan de istället vara väldigt respektfulla inför vuxna. Jättefint möte!
    Nu har jag startat min bloppis!
    Kram kram!

    SvaraRadera
  2. *ler* Jättefint!! Och du, jag skall skriva om det du undrade lite om.. Just det här.. Möten av olika slag. För att jag kan. För att jag tillhör "andra sidan" lite också.. *ler*

    Kramar i massor till dig!!

    SvaraRadera
  3. Haha, ååh vad jag kan tänka mig att det gjorde din promenad! :) Både att få skryta om att hon är större än en pitbull och få höra att hon är fin! :)Du får som sagt höra av dig om en dag du vill träffas, jag kan vilken dag som helst men inte på tisdag eller idag :)

    SvaraRadera
  4. "Jag ville nästan visa honom bilder på Gotte". Ha ha! Du är så söt! :)

    SvaraRadera
  5. Ibland blir man så glad! Jag minns när jag och syrran var ute och gick med hennes yngste nyfödde son i barnvagn på Täby centrum och ett tonårspar kom fram och ville titta, och det var killen, kanske 18 år, som var mest till sig över den lilla bebisen som bara var tre dagar gammal... Då blev jag alldeles varm inombords, och det blev jag av ditt inlägg oxå!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare