söndag 10 juni 2012

Hemligheter



Jag är si så därpå matlagning.
Absolut inte dålig, jag klarar mej till vardags och kan slänga ihop en paradrätt eller två, men jag är absolut ingen kvinnlig motsvarighet till Per Moberg som lagar mat med passion och kan göra allt från raggmunk till helstekt vildsvin.
När det kommer till bakning är jag rent medioker.
Bröd har jag knappt gjort. Om man inte räknar sconesen som jag då och då slängde ihop till ungarna när de var små för att vi inte hade bröd hemma på morgonen alt några pengar att handla för.
Jag behärskar att göra några enkla prylar. Fiffirutor, ananaspaj å lite så.
I övrigt kan jag misslyckas med det allra enklaste.

Men mina damer å herrar...
I N G E N slår mej i att baka bullar.
Det är jag faktiskt världsbäst på säger jag i all ödmjukhet.
Det är faktiskt inte bara jag som säger det. Alla säger det!
Till min hjälp använder jag mer smör än vad det ska vara, mer fyllning, så lite mjöl jag kan klara mej på och... min hemliga ingridiens.
Nej, den kan jag tyvärr inte avslöja. Det är en familjehemlighet, dvs jag och mina barn känner till den.
Ingen annan.
Det vore djupt tragiskt om någon kom på det... då skulle jag bli tvungen att döda honom/ henne.

Bullbak ägnar jag alltså min eftermiddag åt.
Å spelar wordfeud. Å spelar harpan. Å "går å vilar" med jämna mellanrum.
Ja, jag kom i säng halv fyra i natt. Jag har rätt att vara trött.
Jag är gammal,gamlingar orkar inte med sånt nattaspring.
Men trevligt var det. God mat och dryck hemma hos grannarna/ vännerna.

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Jag kan absolut inte baka bullar så jag är vederbörligen imponerad!

    SvaraRadera
  2. Bra!!! Då vet jag vad du får bjuda mig på!!!! *ler*

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare