måndag 21 maj 2012

Illaluktande inlägg



Phuuu. Hemma från jobbet. Helt uppskruvad sätter jag mej hos er här kära vänner några minuter för att varva ner.
Jag vill bara varna er... inlägget kommer strax börja lukta illa.

Jag har bränt av kvällspass nummer 5 på raken och imorgon är jag äntligen ledig.
Det sägs att sommarvärmen skall bestå så imorgon SKA jag trotsa all världens hudläkare och sola min bleka lekamen betydligt längre än 10 minuter. Minst 20 iaf :)
När jag kom ut från sjukhuset ikväll stax före elva på kvällen låg häggdoften tung i luften och det var alldeles ljummet. 18°.
Då finns det hopp mina vänner. För kärleken, för livet, för att det kan bli sommar i år oxå.

Igår kväll när jag jobbade hade vi det sååå lugnt.
Knappt några patienter. Vi fikade länge, gjorde sysslor i stilla mak, surfade lite på nätet, hittade på lite uppgifter och plock, gav sådan omvårdnad man aldrig hinner annars.
Ikväll var nåt helt annat.
Ikväll önskar jag att min chef sett mej för idag har jag banne mej gjort skäl för lönen.
Å nu kommer det...
Det illaluktande...
Jag är en förbannat duktig sjuksköterska!
Jo men det är sant. Å det är en så härlig känsla att känna det för det gör jag inte till vardags.
Jag känner mej kanske inte dålig heller, jag kan mitt jobb punkt slut ungefär.
Men idag! Fasen vad mycket jag har gjort å hunnit med.

Delat mediciner till 11 patienter. Skött två grupper. Satt nya nålar. Tagit en massa prover, sprungit med dem till lab.
Hämtat och satt blod, skött om CVK'er, gjort PD byten, blododlat, satt dropp, tagit hand om en plötslig förvirring, skällt på jouren, tagit hand om oroliga anhöriga, tagit blodtryck, gett antibiotika, satt välling i sonder, hjälpt nya och gamla kollegor, dokumenterat, rapporterat... phu.
Å jag klarar faktiskt av det, att ha massor av bollar i luften, att prioritera, att deligera med hela handen.
Sådana här kvällar plockar jag fram kvaliteter och egenskaper som jag knappt normalt noterar att jag har. En autopilot och man känner hur ofantligt mycket rutin man har i kroppen när adrenalinet slår till!
Det är faktiskt häftigt.
Nej, jag är inte bästa... inte alls, men jag är otroligt strukturerad närr det behövs och det är HÄFTIGT att känna det om sej själv.
Jag kan och jag kan bra!
Det är inte heller fel att få ta sej en liten adrenalintripp då å då.Problemet är nu... när man ska "tända" av det.

Nu väntar sängen. Ska baraa vara duktig tant och tvätta bort sminket först.
På förmiddagsrundan med Märta plockade jag liljekonvaljer som jag satte in i mitt sovrum.
Det luktar förmodligen himmelskt där inne nu.
Jag ska läsa en liten stund, njuta av tanken på den lediga dagen och sen... sen ska jag drömma om att 2012 blir den bästa sommaren. Någonsin.

Sov sött.

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Klart du ska erkänna att du är en bra sjuksköterska! Man måste få klappa sig för bröstet ibland och känna att man är bra på något. Låter mysigt med liljekonvall såhär på kvällen och en bra bok. Sov så gott! Kram, Maria.

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag längtar tills jag får in den där vanan! Du är så duktig mamma!

    SvaraRadera
  3. Låter som om du hade en hel natt av flow, en härlig känsla!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare