onsdag 30 maj 2012

Alltid långt till semestern...




Min semester närmar sej.
Vi...sjuksköterskorna...på min avdelning väljer semester i grupper av tre.
1:an väljer först, 2:an därefter och 3:an får det som blir över.
Jag är 3:a i år och tilldelades... så klart... juni.
Om 1½ vecka går jag på semester. Nästa torsdag närmare bestämt.

Det är tidigt.
Å andra sidan, när juli redan är paxat så tar jag nästan hellre juni än augusti.
I augusti är kvällarna mörka, dagg i gräset, stränderna börjar överges, turisterna har åkt hem och jag slänger lystna blickar åt höstkläderna i skyltfönstren.
Risken är överhängande att hela sommaren "längtas bort" i väntan på en sen semester.
Men i juni har sommaren knappt börjat...

Ändå är det konstigt det där, för trots tidig semester så känner jag jobbtröttheten som ett tungt ok över axlarna så här 7-8 arbetspass innan.
Det är alltid så, sista dagarna är oliiiidliga.Tar aldrig slut.
Visst är det så?!
Jag försöker tänka positivt att smhi har utlovat minst 10 dagars skitväder och då vill man ändå inte vara ledig.
Jag har ett mega munsår som spänner och varar och upptar hela underläppen för att sprida sej mot överläppen oxå. Det tar minst 10 dagar att läka.
Sen!!! Sen kan det få bli fint väder, strålande sol och jag kan välgödd o tjock men med hel hud och läppkostym ta mej ann sommaren.

I år blir det inga semesterveckor ihop med maken. Det blir ingen tripp till mitt älskade Grekland.
Men jag känner mej tillfreds ändå på nåt vis. Nöjd i alla fall.
I år ska jag njuta av sommaren "här å nu" i det lilla och inte jaga det fantastiska.
Jag skiter i äventyr, passioner och resor.
Jag ska landa. Fortsätta att må väl.
Läsa en massa böcker. Vara ute en massa.
Det där med att måla huset har jag redan innan tapppat lite sugen på av makens negativitet.
Vi får se hur det går...
Men jag ska samla sommarminnen.

Jag har faktiskt redan börjat.
Grillat en massa gånger. Blandat "skoj skoj drinken" och avnjutit i solen.
Druckit öl och känt in sommarkvällen.
Strosat över varma shoppingtorg.
Gått utmed stranden, sett Märta bada och själv "badat vaderna."
Jag är hyfsat brun. Åtminstone inte blek länge.
Å jag har redan planerat in några roliga fester och parmiddagar.
Det får nog bli en LarsWinnerbäck konsert oxå... även om biljetterna var fasligt dyra.
Hur kickar man igång sommaren utan Winnerbäck lixom?!
Det är väl snudd på omöjligt. Å kriminellt.

Jag ska göra det bästa av denna sommaren. Trots att jag inte kom i beachform detta året... heller.
Trots att vi inte ska resa.

Påtal om nåt annat...
Idag beställde jag mina nya glasögon.
Struntade i det progressiva glaset denna gången. Nästa kanske...
Tog inte de glasögon som alla andra gillade...nej, fan här går vi mot strömmen.
Valde ett par ganska strikta i lila. Vogue till märket.
Å sen ett par klassiska Rayban solisar som dom på bilden.
Jag gillar glasögon.
Trivs i det.
Ser smart ut i dom.

...Alltid lurar det någon.

Puss/Asta

2 kommentarer:

  1. Du kanske tar en tripp till Stockholm? Hör av dig i så fall!

    SvaraRadera
  2. Ahhhhh - semester!!!! Och jag håller med - de sista dagarna ÄR längst - längre än längst.. Usch!!!

    Men du - då får ju vi ta och träffas. DET är något att se fram emot.*ler*

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare