måndag 16 april 2012

Stulen lista


Stulen lista från Maria som visst oxå hade knyckt den.


1. Vem är den absolut roligaste människan du vet? Åhhh, sånt är så svårt att svara på. Jag känner massor av roliga människor.
"Lillebror" på jobbet kan verkligen få mej att kikna av skratt. När vi samåkte sist höll jag på att köra av vägen när han härmade en händig bonde som han sett på tv.
Min pappa å jag har samma lite sarkastiska humor. Den är vad man brukar kalla "göteborgsk."
Bland kändisar är Mia Skäringe och Jonas Gardell mina absoluta favoriter. Roliga med svärta.
Å Johan Rheborg är den bästa stand up'aren jag sett live.

2. Vilken är din paradrätt?
Det är nog min grönpepparkyckling som florerat flera gånger på bloggen.
Den blir alltid bra och gästerna blir alltid imponerade. Å så är den enkel att göra oxå. Ett säkert kort.

3. Vem är din förebild?
Jag vet inte...
Jag har många förebilder i det lilla, bland människor jag känner och älskar, men alla människor har gott å ont, svagt å starkt inom sej.
Man har förebilder inom olika områden.
En del ser alltid ljust på livet, andra är kloka, några skickliga kollegor. En del goda medmänniskor, en del skickliga skribenter.
Ska jag nämna någon alla ni bloggare "känner" är det Ergo sum som besitter många fantastiska egenskaper. En kvinna som är god, driftig, klok och en hel del mer :)
Jag beundrar människor somförmår skapa sej ett sammanhang trots svårigheter.
Å jag beundrar Märta, lär ständigt av hennes Girlpower stil. Rakt, ärligt, beslutsamt.



4. Vem borde börja blogga?
Min äldsta dotter är en klok själ.Hon borde börja blogga.



5.Om du var tvungen att välja - din blogg eller ditt facebook konto?
Min blogg absolut. Facebook betyder ingenting för mej egentligen. Det kan jag både ha och mista.
Bloggen är som en vän. Ett gift. Ettäktenskap.

6. Är du bra på att löneförhandla?
Nej uppenbarligen inte efter som jag tjänar lika dåligt el sämre som de som endast har gymnasial utbildning. Fast det gäller inte bara mej. Omöjligheten till vettiga löner ligger i yrket.
Vi är för många. Skulle sjuksköterskor ha löner utefter kompetens och utbildning skulle det förmodligen påverka hela samhällets ekonomi.

7. Hur mycket tid lägger du på ditt bloggande?
Ibland destruktivt mycket tid. Inte bara till att skriva inlägg utan "hänga här" och på andra bloggar över lag. Försöker bli bättre och göra sådant som är viktigt på riktigt.

8.Vilken film såg du senast?
Detvar nog Burlesque. Jag ser rätt lite film faktiskt.



9.Du får en massa pengar, vad betalar du av först? Din CSN skuld eller bolånet?
CSN tror jag efter som huset är värt mer än vi har i lån och CSN skulden är min privata.
Skulle jag skilja mej (ja, sånt vet man aldrig) så vore det skönt att slippa den utgifter... 1500 kr per månad.

10. Vad tycker du om ordet entreprenör?
Egentligen är det väl inget fel, rent nödvändigt.
Men jag har "arbetarklassen" i blodet och identifierar mej inte med egna företagare. Tyvärr kanske.


11. Lever du som du lär?
Jag försöker.
Å jag är alltid strängast mot mej själv, kräver mest av mej själv.
Men det är klart att även jag är småsint, fördomsfull, skadeglad, avundsjuk å oärlig emellanåt.
Tror det är mänskligt och den som säger annat ljuger el har dålig självinsikt men jag jobbar på att bli en bättre människa... gentemot andra och gentemot mej själv.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Bra lista. Och vilken kanonbild på Märta "Uh-oh! Hur ska jag ta mig härifrån nu då...?"

    SvaraRadera
  2. bra lista!! jävla studielån som mam betar på med låglönen!!!! när får vi reklamintäkter på våra bloggar;-) kram köpenhamnsmorsan

    SvaraRadera
  3. Men Åååååhhh - du skrev ju om mig??!!! Men fina A!!! Vilken otroligt fin komplimang!! Tack så hemskt mycket!!

    Jag gillade din lista. Och jag hoppas, hoppas att du mår bättre!!!

    Kramen om!!

    SvaraRadera
  4. Det var en rolig lista. Csn... tell me about it. Vilka härliga bilder. =)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare