onsdag 4 april 2012

Min hjältinna



Ett samtal. Ett möte. En timma.
Svt's nya program "Min sanning" där Mona Sahlin var först ut.

Mona Sahlin är min hjältinna.
Hon är min förebild, min idol.
Ingen säger "Jag ÄR Socialdemokrat" som hon gör och med samma hjärta.

Det har divideras mycket kring huruvida Mona Sahlin var höger eller vänster sosse.
Själv tycker hon att sådant bara är nonsens, den typen av etiketter på människor och politiker och jag håller med. Det bara begränsar. Gör verkligheten enklare än vad den är.
Jag tycker synd om Sahlin men framför allt synd om Sverige som inte fick uppleva henne som vår första kvinnliga stadsminister.
Det vore hon sååå värd.

Mona Sahlin har själ och hjärta i partiet.
Hon har ideologin i blodet.
Född in i den socialdemokratiska adeln, med Ingvar Carlsson som middagsgäst hemma då hon var liten men med fötterna bland alla oss vanliga människor.
Hennes vilja att vara och leva vanligt var oxå det som tyvärr ledde henne in i den sk Tobleroneaffären, något som blev sjukt uppförstorat och som aldrig skulle ha drabbat en manlig politiker med tillstymmelsen av samma kraft.
Mona Sahlin förstår socialdemokratins själ på riktigt!
Man kan tjafsa hur man vill kring beskattning av förmögenheter och företag men få politiker har som hon arbetat kring frågor som utanförskap. Utanförskapet i att vara kvinna, homosexuell eller född i ett annat land.
Hon tillsatte under sin tid rådgivare och anställda med just denna bakgrund. För att etablessemanget aldrig någonsin kan förstå  utan att ha upplevt.
I förorterna har hon närmast kultstatus. Bland rasistiska organisationer finns ingen så hatad som hon.
Varför då tror ni?!

Mona Sahlin sa något viktigt i intervjun.
Ja, hon sa mycket viktigtoch klokt men hon sa något som fastnade alldeles särskilt.
Hon menade att om ett politiskt parti verkligen vill förändra världen. För tex kvinnor, bögar och utlandsfödda då måste de driva den politiken. Inte driva politik för att vinna val, inte för att bli populära och lyssna in massan. De måste tro, visa vägen... och på sikt få gehör för sådant de tror på.
För själen.

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Tittade också på interbjun. Bra tycker jag! Bra form, bra intervjuare och en SÅ bra Mona.
    Du har rätt. Hon är verkligen en sann hjältinna!

    SvaraRadera
  2. Det ÄR riktigt modigt att stå för vad man är till 100%.

    SvaraRadera
  3. Håller med till fullo...tittade på intervjun och den hade klass, den lämnade bra smak i munnen, men också lite sorg.
    Jag gillar också denna kvinnan, faktiskt har jag träffat henne personligt på mitt gamla jobb.

    Kanon skrivit Asta o kram från mig.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare