tisdag 1 maj 2012

Det här med alkoholen...


Har ni haft en trevlig Valborgsmässoafton?
Själv har jag jobbat med några av mina favoritkollegor å haft en lugn kväll så jag skall inte klaga.
Inte klaga alls.
Valborg betyder ingenting för mej.
Nån enstaka gång har jag varit å tittat på en brasa.
Jag förknippar den mest med kallt väder, cortegen som man såg som ung på Göteborgs gator och ungdomsfylla.
Detta är tydligen en av de värsta ungdomsfylleri kvällarna på hela året.
Akutmottagningarna runt om i landet förbereder sej.
I år blir det knappast bättre när det är en ganska mild kväll.

Några blir kära i kväll, några får hångla.
Men tyvärr blir några med stor sannolikhet oxå våldtagna och misshandlade.
Andra bara för berusade. Kräks. Hittar kanske inte hem.
Jag har min Mini ute på stan ikväll men känner mej hyfsat trygg.
Hon är klok å måttlig, hon är med sin pojkvän å han är nykter och kör.
Men det är klart... såna här helger när många ungdomar trängs på stan kan saker å ting hända även om man är klok.

Det är inte lätt att vara tonårsförälder alla gånger.
Till dej som är det för första gången kan jag ändå säga att det som med allt annat blir enklare andra, tredje och fjärde gången.
Man lär sej.
Att välja strider.
Jag har aldrig köpt ut alkohol till mina barn. Inte för än de varit myndiga i alla fall och då bara vid enstaka tillfällen. Skumpafrukost på studenten å liknande.
Utlandsresor har oxå varit ett undantag när de fått dricka måttligt.
Jag tror... och all forskning visar... att ungar som inte får dricka hemma eller som får alkohol utköpt av sina föräldrar klarar sej bättre.
Visst, de har druckit ändå. Nu har jag haft tur å haft tämligen skötsamma ungdomar, men nog har de druckit alkohol innan de varit 20.
Jag har valt att spela dum, att se mellan fingrarna så länge de skött sej och varit måttliga.
Jag har gjort MKT klart för de äldre barnen att det inte är ok att köpa ut till de yngre.

Köper man ut till en tonåring får man oxå ta ansvar för ev konsekvenser.
Å det kan man inte. Hur skulle man kunna leva med att det hände dem något för att de var berusade?!
Att ungdomar bara skulle "dricka det föräldrarna köpt ut" är nonsens.
ALLA... unga som vuxna...som prövat alkohol vet att omdömet försämras mycket fortare än vad man känner sej berusad.

Ha en fortsatt fin kväll mina vänner.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Amen till hela inlägget!!! Precis så är det! Ungdomar dricker INTE bara det föräldrarna köper ut - det är extra. Som gymnasielärare hör man en hel del. Allt. Så tro mig!

    Gissa om jag köper ut till mina barn? Gissa om jag någon gång köpte ut till mina tio år yngre syskon? Nej, just det.

    SvaraRadera
  2. Yes, så är det. Jag har lyckats med ett barn med den stilen o jag hoppas det går lika bra med de andra.
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  3. jag har sagt det förut men säger det igen, Du är klok som en bok!!
    med dåliga gener i släkten har jag/vi lyckats med 6 barn och har bara tre kvar!!!!

    SvaraRadera
  4. Töser! Vad skönt att vi är eniga. Å Blondie... grattis till förlovningen.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare