lördag 3 mars 2012

Sjukt var ordet


Åhhh mina gryn, jag har så dåligt samvete över att jag inte är inne på era bloggar å läser/ kommenterar när ni gör det hos mej men jag har inte tid.
Så mycket lust å så lite tid.

Har arbetat ännu ett helt SJUKT stressigt och rörigt pass.
Bortsett från att jobba så har jag under min arbetstid oxå fräst åt en kollega, skällt ut en doktor och skrivit massor av avvikelserapporter på både mej själv och andra.
Huvudet dunkade, trycket över bröstet låg tungt och andningen satt högt upp i slutet av arbetspasset.
Ibland är det helt sjukt!
Jag älskar mitt yrke, trivs på min arbetsplats men ibland är det som sagt HELT sjukt.

Medicinkliniken i min lilla grannstad bedriver Sveriges billigaste vård. Vi hör oxå till de mest effektiva.
Likväl går budgeten inte ihop... alls. Vi ligger många härliga miljoner över.
Ledningen har begripit det ett tag men politikerna förstår inte.
De vill inte betala mer. Varför skulle dom?
Varför skulle de vilja betala mer pengar men inte få ut mer vård?
De skiter väl i om personalen bränner ut sej.
De bara står där och lovar medborgarna snabb, tillgänglig och säker vård för alla.
Men det är inte dom som verkställer löftena.

Människor lever allt längre. Där i ligger inte det största problemet.
Det största problemet ligger i att människor som lever allt längre oxå skall ha avancerad vård.
Jag har skrivit om detta förut.
Riktigt gamla människor, våra allra äldsta, som bara för 10-15 år sedan skulle fått en dödsdom sätts idag i behandling.
Opereras, får dyra läkemdel, dialyseras.
För att man kan!
Inte alltid för att patienten bett om det.
Vi har just nu flera patienter födda på -10 och 20-talen. De är alltså väldigt nära hundra år.
De får sonder för att de inte vill äta, övervakade hjärtan för att rytmen krånglar.
De utsätts för undersökningar, många gånger plågsamma, som de inte frågat efter
Man får inte lov att dö idag. Inte innan sjukvården gjort sitt yttersta!
Det handlar inte om dödshjälp, det handlar om att inte behandla och undersöka bara för att man absolut KAN göra det.
Å om vi verkligen SKA behandla alla dessa skruttiga och väldigt gamla människor
ja då får ju pengar tillsättas!
Vi kan inte längre fortsätta göra allt mer för allt fler med ett så lågt skattetryck som de har i grannstaden.
Moderat jävlar! Höll jag på att säga... bara för att jag är trött.

Inom slutenvården kan det alltså satsas HUR mycket pengar som helst på 95 åringar.
När de kommer hem o kommunen tar över, ja då råder en helt annan policy.
Då är det tydligen inte så viktigt med de gamla längre.
Då räcker inte pengarna till för att patienter som är otrygga hemma skall få komma till ett boende.
Då räcker inte pengarna till för att patienten skall få välja sin egen mat...åtminstone en dag i veckan.
Då räcker inte pengarna till för att patienten skall få komma ut och känna vinden mot kinden.
Det är fan ta mej otroligt.

Jag är rädd för att bli gammal.
Rädd för att inte få dö när jag är gammal å trött och inte orkar längre.
Rädd att de då ska "tvinga" i mej näring via sond rakt i magen.
Rädd för utredningar och återupplivningar när mitt hjärta är slut å min själ längtar hem till Gud.
Men lika rädd för att inte få den omvårdnad, omsorg å guldkant i tillvaron alla gamla har rätt till.

Jag var hemma kvart i tolv ikväll. Slut i rutan totalt.
Är det det som kallas fredagsmys?
Hur har ni haft det?

Puss/Asta

11 kommentarer:

  1. Åh, din stackare, skickar över en stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Curlingmamman. Tack! Kram tillbax

      Radera
  2. Du lyfter en viktig fråga, men är rädd för vad som styr det avgörande beslutet....är det kunskap, ekonomi eller känslor...inte så enkelt att hålla i sär dem, men själv vill jag inte hållas vid liv, när det ändå redan är över.
    Hoppas du sover gott nu, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wilma. Jag skall skriva ett livstestamente tror jag. Då å då har patienter gjort det å det är mkt bra. Jag vill inte ha knäckta revben för att man försöker med hjärt o lungräddning när jag är 92 å mitt hjärta vill sluta slå. Kram

      Radera
  3. Trött som en trasa igår kväll, men det är bättre idag! Landstinget är en riktig härva. Maken jobbar ju på fastighetsförvaltningen och försöker få politikerna att förstå att det är viktigare att sjukhus där vård utförs ska repareras istället för att renovera historiska byggnader...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan man man undra Åsa. Även på ett sjukhus finns det ju olika plånböcker. Att anlägga en flådig trädgård är viktigare än funktionella lokaler tex. Kram

      Radera
  4. Svar
    1. Pipan. Moderatjävlar var ordet. :)

      Radera
  5. Om man låter sina barn veta vad man vill, kan inte dom styra vården åt det håll man själv vill om man nu inte kan meddela det själv? Om nu anhöriga klarar av det vill säga. Men kan du kanske orka svara på en fråga kring dialysen? Vad händer om patienten inte dialyseras? Dör dom? Blir dom hemskt sjuka? Är lite intresserad av det då jag kört hemskt många dialysare... Och en hade frutansvärda smärtor efter, ibland tänkte jag att varför avstår du inte då? Ojsan det var mer än en fråga:-) hoppas du orkar svara... U know were 2 find me

    SvaraRadera
  6. Annanas.Om du har ett dialysbehov och inte får dialys så dör du ja.
    Vid dialysstart är njurarna så dåliga att de inte längre fungerar att rena kroppen el att driva vätska så som de ska.
    Kram Asta

    SvaraRadera
  7. Tackar hjärti

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare