lördag 3 mars 2012

Att resa sej igen



För jag reser mig igen, ja jag reser mig igen
När jag ser in i dina svarta ögon då ser jag mig i dig
En som reser sig igen, ah jag reser mig igen
Du lyser upp min svärta med ditt ljus

Thorsten Flinck gick vidare till Globen och finalen med sin "Jag reser mej igen" och jag läser föraktfulla kommentarer på facebook om att han är galen, knarkare och allmänt mindre värd.
Jag vet inte vad Thorsten tolkar in i texten men för mej är texten å Thorsten den samma.
Att resa sej, att våga stå i ett nytt forum. Granskad, hånad, ifrågasatt.
Att våga. Stå.

För mej är Thorsten Flinck ett sårat geni.
En skadad vacker fågel. Se in i hans ögon. Vilken själ det bor där inne.
Kråkan som flickan springer med i Mikael Wihes kända visa.
Kan vi inte alla identifiera oss med det? Även om inte livet har fart fram lika hårt med oss som det gjort i Thorstens liv.
Har vi inte alla tappat greppet, blivit sårade, förlorat fotfästet. Någongång.

De som säger knarkare  eller alkisar  med den där föraktfulla och överlägsna tonen.
Fy skäms på dej. Vad tror du egentligen om dej själv och din egna förmåga?
Hur många mil har du knatat i hans eller hennes skor?
Missbruk och psykisk sjukdom skulle kunna drabba oss alla om livet far fram tillräckligt ovarsamt med oss. Du är inte på säker mark. Så länge du lever är du inte säker...
Det är bara att be Gudarna om nåd.

Puss/Asta

3 kommentarer:

  1. Du har så rätt, ingen vet någonting om hur någon annan har det. Eller varit med om. Ändå dömer många så lätt och snabbt.
    Tänker på det ibland att dom har en gång varit lika små, fina och oförstörda som mina egna barn...
    Livet är hårt och det är lättare än man tror att hamna utanför och snett.
    Och det är den största rädslan jag har om mina egna barn.
    Och även för mig själv, att jag får inte bryta ihop... För vem finns att hjälpa mig då? Jag känner mig så fruktansvärt utsatt som ensamstående...

    SvaraRadera
  2. Det är strongt att resa sig igen, gillar texten mycket men Thorsten isig är inte en man i min smak ;) så honom får du ha för dig själv :)kram

    SvaraRadera
  3. du e klok du och jag ber och ber om nåd!!!!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare