lördag 31 mars 2012

Att inte blanda ihop spelkorten...

Tack snälla för era kommentarer angående min hälsa.
Mitt hjärta värker för alla som känner sej negligerade av vården. Som upplever att de inte blir lyssnade på eller trodda.
Varje sådant fall är för mycket.

Men, kära vänner, låt oss inte blanda ihop spelkorten.
Låt oss... försöka... bena ut vad vi har och inte har.
Vi har världsklass på vården i Sverige. Vi har en fantastiskt jämställd vård i Sverige.
En vård tillgänglig för alla och för alla att ha råd med.
Det står i hälso-och sjukvårdslagen om allt detta.
Visst massor fallerar, mycket står kvar att önska.
Men jämförelsevis.
Och detta skall vi vara mycket rädda om.

I mitt landsting bedriver vi landets billigaste vård för Hallands medicinskt insjuknade invånare.
Borgarna styr. Skatterna sänks. Politikerna lovar mer å mer. Säkrare, snabbare, tillgängligare... och kostnadseffektivare.
Det har gått länge, nu går det inte längre. Det märks på många sätt inom verksamheten.
De extra slantarna i plånboken... de är helt enkelt inte värda vad de gör med vårt samhälle.

Igår sökte jag vård på akuten. Jag kunde gå, stå, andas.
Jag behövde få proverna tagna, röntgenbilder och träffa en läkare.
Jag satt i väntrummet med andra människor som såg ut att vara ungefär lika sjuka som jag.
Man skall inte behöva belasta akuten med astma.
Ont i halsen.
Kortvarig feber eller vad det kan vara.
Sådant skall vårdcentralerna runt om ha tid att ta hand om.
Akuten skall användas till akut sjuka.

På min medicinavdelning har vi ofta gamla människor som redan bor på hem eller har massiva insatser av kommunsköterskor. Gamla förvirrade 85-90 åringar skall inte behöva uppta en akutvårdsplats för att få några doser antibiotika eller vätskedrivande.
För deras skull och för samhällets skull så borde de få hjälpen närmare sej själva.

Med andra ord är resurserna för små och resurserna är fel fördelade.
Men systemet, systemet med att alla skall ha rätt och råd till samma vård,det systemet skall vi värna om. Slå hårt mot allt som hotar det.  

Jag bryr mej inte så mkt om att det poppar upp privata alternativ bland hemtjänsten.
Jag har mest hört skit om det, fruktansvärdpersonalpolitik och så vidare, men det finns säkert motsatsen med.
Men primärvård borde bedrivs av landstinget. Jag säger tyvärr, här i den här staden fungerar inte landstingets vårdcentral.
Vilket i sej beror mkt på att de duktiga läkarna försvann till egna privata centraler och kvar finns mest stafettläkare. Fort in, fort ut. Dyrt och utan äkta engagemang för sin arbetsplats.
Slutenvård SKALL bedrivas av landstinget.
Å alldeles oavsett vilken vårdnivå det handlar om borde det vara totalförbjudet att använda sej av skattemedel för att bygga upp en privat verksamhet och sedan låta intäkterna försvinna till något skatteparadis.
Vård skall finnas där behovet finns. Inte där de välbeställda bor.

Puss/ Asta  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare